Le cours couvre deux thématiques : (1) les dimensions humaines de l'organisation (principaux paradigmes) ; (2) les fonctions et missions de la gestion des ressources humaines. A l'issue du cours, les étudiants doivent être capables de : - maîtriser les principaux paradigmes permettant d'analyser les dimensions humaines de l'organisation et la gestion des ressources humaines, exploiter ces modèles pour les appliquer et interpréter une organisation concrète pour, finalement, cerner les forces et faiblesses et proposer des améliorations, en tant que (futur) cadre.


Le cours LINFO1102 s'articule autour de projets de programmation. Il vise à mettre en pratique les connaissances en programmation acquises dans le cours LINFO1101, et à gagner ou exercer des compétences transverses utiles à tout·e informaticien·ne.

La description du cours est disponible en suivant ce lien.

This course presents the principles, tools and programming methodologies for large-scale applications running in Cloud environments.

The course is structured in three parts:

  • An introductory part discussing the management of virtualized cloud resources, accompanied by two tutorials on IaaS/machine virtualization and containers/OS-level virtualization;
  • A first core part where students learn how to build scalable and available application back-ends in the Cloud. Practical sessions include tutorials and a project where concepts seen in class are applied to the construction of the scalable back-end of a web-store application, whose front end is provided;
  • A second core part where we will focus on the processing of large amounts of data in Cloud environments, also known as "Big Data". The project will continue from the first part with the application of data processing concepts to the application, and a tutorial will be offered presenting a representative processing framework.
  • Advanced topics such as system and performance aspects, security and confidentiality for Cloud Computing, trusted execution environments or blockchains.


This is the Networking and Security seminar of Q1 2019/2020.

This course targets programming models and methods for scalable applications on modern multi-processor and multi-core architectures.

In a first short part, it provides the necessary elements of theory and defines consistency protocols, in order to be able to understand the challenges and tradeoffs associated with shared-memory concurrent programming. The emphasis is on performance and scalability aspects (efficient simultaneous use of multiple cores).

The rest of the course surveys a number of fundamental algorithmic techniques for building shared memory concurrent data structures. It studies the performance implications of these data structures and algorithmic constructs in the context of modern architectures, taking into account various aspects such as the memory and cache hierarchy, hardware consistency protocols, and non-uniform memory accesses (NUMA).

The course is accompanied by a number of practical projects. A multi-core machine is available for the experiments. Students will be able to evaluate the performance and scalability of various algorithms and data structures seen in class.

Cours de projets informatique 1, premier quadrimestre pour SINF1BA



Acquis d'apprentissage spécifiques au cours:


Au terme du cours, l'étudiant sera capable de :

  • Enumérer quelques jalons majeurs du développement historique des sciences et des techniques depuis la Renaissance ;
  • Considérer les développements techniques et scientifiques comme ayant une "épaisseur" historique et les contextualiser comme tels ;
  • Caractériser une innovation technique ou scientifique en distinguant la part novatrice de la part relevant d'acquis antérieurs ; évaluer un raisonnement pour sa conformité à la méthode scientifique classique.

Acquis d'apprentissage transversaux :

 

  • Décrire et analyser une innovation de manière claire, précise et critique, de façon à convaincre un lecteur de son intérêt scientifique ou technique ;
  •  Mobiliser l'appareil scientifique de références bibliographiques appropriées pour le sujet traité.